فوائد سالاد + دستور تهیه

سالاد

اروپاییان سالاد را “پادشاه یا شاهزاده منو” (King or Prince of the Menu) میخوانند. زیرا جدای از اینکه برای رژیمهای متعدد لاغری به کار می رود، تأمین کننده ویتامینهای فراوان برای بدن میباشد. ویتامینها و املاحی که فقط با تغذیه صحیح تأمین میشوند.  

پزشکان و متخصصان تغذیه به خوردن هر روزه سالاد تأکید زیادی می کنند و برای این ادعا دلایل زیر را  ذکر کرده اند:

  • درست کردن سالاد در خانه بسیار ساده می باشد. جدای از ظاهر زیبا و رنگارنگی که دارد، خوردن هر روز سبزیجات خام و تاره برای سلامتی بسیار مفید است.
  • منبع غنی از فیبر است که میدانیم فیبر کلسترول بد خون را پایین می آورد و به کنترل قند خون کمک می کند. همینطور فیبر مهمترین عامل در تنظیم وزن می باشد. به همین دلیل است که اکثر رژیمهای لاغری حاوی دستور تهیه سالادهای متنوع و گوناگون می باشد.
  • رژیم غذایی مملو از میوه و سبزیجات تازه فشار خون را تنظیم می کند و در نتیجه از بیماریهای قلبی  و حتی برخی از انواع سرطان جلوگیری می کند.  
  • خوردن یک ظرف سالاد در روز باعث افزایش آنتی بیوتیک طبیعی در بدن می شود. همچنین با این روش کمبود بسیاری از ویتایمینها و املاح معدنی لازم برای بدن  جبران می شود. کاهو، اسفناج و مواد سالاد سبز حاوی مقادیر بسیار زیاد ویتامین A و ویتامین C هستند. سبزیجات قرمز و تیره حاوی مقادیر زیاد ویتامین B6، آنتی اکسیدانها هستند.  همچنین منابع مهمی مانند ویتامین K (ویتامین k  موجود در سالاد باعث محکمتر شدن استخوانها مخصوصا در زنها می شود.)، فولیک اسید، نیاسین، روی، پتاسیم و بتاکاروتن  هستند.
  • مهمترین منبع غذایی برای کاهش وزن بدون کمبود ویتامین است. با خوردن آن احساس سیر شدن خیلی زود به شخص دست می دهد و از خوردن بیشتر اجتناب می کند.
  • استفاده از مغزها در سالاد باعث افزایش چربی مفید بدن می شود.
  • برخی سبزیجات سبز مانند اسفناج و کاهو به تقویت  چشمها  با محافظت آنها از آسیبهای رادیکالهای ازاد، کمک می کنند. 
  • آب موجود در سبزیها و میوه های باعث روشنتر و صافتر  شدن پوست میشود و بدین ترتیب در زیبایی و طراوت پوست نیز مؤثر می باشد..
  • سبک زندگی امروزه بسیار استرس آور میباشد و خوردن غذای سالم در برطرف کردن زیانهای این نوع زندگی  و تأثیرهای خطرناک استرس، بسیار مؤثر میباشد.

اینها برخی از دلایلی بودند که پزشکان و متخصصان تغذیه برای اینکه انسانها باید هر روز سالاد بخورند، بیان نموده اند. اما با همه این تفاسیر، ایرانیان به سالاد در رژیم غذایی خود اهمیت زیادی نمی دهند. در حالیکه رژیم غذایی ایرانیان به علت پخت زیاد و یا سرخ کردن زیاد که باعث از بین رفتن بسیاری ویتامینها و املاح موجود در مواد غذایی می شود، به سالاد نیاز مبرم دارد.

شاید دلیل توجه کمتر ایرانیان به این ماده عذایی مهم این باشد که از سفره غربیها به سفره ایرانیان منتقل شده است. البته ما از سالیان دور سالاد شیرازی را به عنوان تنها سالاد ایرانی می شناسیم. همچنین سالاد کاهو و اخیراً هم سالادهایی مانند سزار، اندونزی، ماکارونی و … که اگر بخواهیم بشماریم تعداد آنها از انگشتان دو دست فراتر نمی رود. حال آنکه در دنیا بیش از 3000 نوع سالاد وجود دارد. برخی کشورها دستورات مخصوص به خود را دارند. مانند اندونزی، یونان، ویتنام و… حتی بسیاری از انها به عنوان غذای اصلی سرو میشوند مانند الویه .

سس نیز در تقویت فواید سالاد نقش قابل توجهی دارد. سس علاوه بر بهتر کردن طعم آن، در جذب مواد مغذی موجود در سبزیجات تازه مؤثر است.

با همه گیر شدن بیماریهایی مانند کرونا اهمیت ویتامینها نمود بیشتری پیدا میکند. اما به عادت غلط، بسیاری از ما به دنبال تأمین ویتامینها از راههای مصنوعی مانند انواع قرصهای ویتامینه یا قرصهای جوشان هستیم و گاه از حد مجاز فراتر میرویم که همین مورد نتیجه عکس در این مواقع به دنبال خواهد داشت. در این جور مواقع باید رژیم غذایی را غنی از ویتامینها و مواد معدنی کنیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد فوائد سالاد می توانید به مقاله انگلیسی 9 دلیل برای خوردن هر روزه سالاد مراجعه نمایید.

سایت رایسا بوک، تعداد هزار و یک  سالاد را برای ایرانیان عزیز ترجمه کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده است. امید است که با یادگیری این گونه وعده های غذایی مهم، رژیم غذایی ایرانیان روز بروز غنی تر و مفید تر گردد.

نمونه ای از هزار و یک سالاد:

سالاد ویتنام

مواد لازم

سس:

سس ماهی ——————————————————————-    3  قاشق غذاخوری

آب لیمو تازه —————————————————————–     3 قاشق غذاخوری

شکر قهوه ای —————————————————————- 1     قاشق غذاخوری

آب ————————————————————————— 6     قاشق غذاخوری

سیر خرد شده —————————————————————- 1      حبه

سالاد:

نودل برنج ——————————————————————- 150   گرم

کلم سفید، نازک برش خورده ————————————————- 2        پیمانه

هویج رنده شده یا خلال شده ————————————————– 1       عدد

 خیار، نازک برش خورده (با پوست) —————————————– 1        عدد

ترکیبی از ریحان، جعفری و نعناع (همه خرد شده) —————————- 2        پیمانه

گوشت[1] پخته شده، و ریش شده ———————————————- 100    گرم

بادام زمینی خرد شده ——————————————————–    1/2   پیمانه

 

دستور تهیه

  • نودل را بپزید
  • مواد سس را با هم ترکیب کنبد
  • مواد سالاد را با هم مخلوط کنید و سس را روی آن بریزید و سرو کنید.
  • برای دیدن دستورات بیشتر می توانید به سری کتابهای هزار و یک سالاد مراجعه کنید.

 


[1] . هر نوع گوشت مورد دلخواه اعم از سفید یا قرمز

برچسب‌ها: سالاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.